måndag 20 februari 2012

Bästa möhippan ever!

I går morse vaknade jag upp på ett liggunderlag i Immanuelskyrkan, Jönköping. Styrelsemötet hade hållt på sent på lördagkvällen och jag var ganska slut i huvudet. Och jag vaknade av ett luciatåg. Jag hann tänka "vem är så gullig och lussar för oss? är det verkligen december? är det rimligt att det kommer ett luciatåg till oss?" och då kom jag på att det nog inte var rimligt och att det kan vara en möhippa... Och det var det. Ida-Maria, Malin, Kristin, Maria Andersson och Amanda kom med kaffe och pepparkakor. Min första tanke var då att styrelsen är ju inte beslutsmässig om jag och Amanda åker, eftersom Jocke och Ludvig inte var med i helgen, men Amanda stannade, så det löste sig. När jag fått det klart för mig så rafsade jag ihop mina grejer, klädde på mig och satte mig i bilden som körde upp på riksväg 40 mot Göteborg.

Lagom tills att vi körde in i Göteborg satte de ögonbindel på mig. Jag hade inte en aning om var vi var på väg, och det verkade inte som att tjejerna hade full koll heller. Men vi klev ur bilen och gick in i ett trapphus och in i en lägenhet. Där fick jag ta av mig ögonbindeln och såg att vi var hemma hos Johanna Sporre där även Emelie och Jenny var och sen kom även Karin. Där fick vi en jättefin frukost och jag fick presentera alla för varann. När vi ätit upp så tog Kristin fram en tuschpenna och ritade mig i ansiktet. Två ringar runt ögonen... Eftersom det var Kristin som ritade så kopplade jag ganska fort att jag skulle bli Harry Potter. Så med glasögon, blixt-ärr, trollkarlshatt och -cape så fick jag hoppa på spårvagnen mot stan. Väl inne i stan fick jag leta upp en trollstav och sen fick jag ett ihoprullat pergament där det stod "I solemnly swear that I am up to no good" och på insidan var det en karta och en fråga. Där började min fantastiska HP-skattjakt. Jag fick trolla mig fram till olika ställen och fick nya uppdrag (och presenter!). Till slut fick jag ett pergament där det stod "mischief managed" och vi tog oss vidare till Redbergskyrkan för lunch.

När lunchen var uppäten fick jag en påse full med bikinidelar och så fick jag sätta på mig en bikini under kläderna. Sen fick jag en ögonbindel och så gick vi ut ur kyrkan. Fram till kyrkogården hade jag koll på var vi var, men sen tappade jag bort mig. Sen gick vi in någonstans där det fanns barn, och så sattes jag på en stol. Och efter en stund fick jag ta av mig ögonbindeln. Då såg jag att vi satt vid ett långbord i ett vittkaklat rum. Det är konstigt hur mycket man hinner tänka på någon sekund, för jag hade stort sjå med att lista ut vad vi höll på med. Jag hade bikini på mig, satt i ett kaklat rum och det var ballonger runtomkring. Vad händer?! Men sen såg jag att ballongerna inte bara var blåa, utan att de också hade Lejonet och björnen-loggan på sig. Vi skulle äta glass! Underbart! Och då kom Miriam och Amanda och anslöt till gruppen också. Och sen kom det en tjej som jobbade där och sa att vi skulle ha glassprovning och att eftersom jag gillar lakrits så byggde provningen på lakritsglassen och smaker som passade till den. Fantastiskt! Det var hur fint som helst! Lakritsglassen var som vanligt godast, men jag kan även varmt rekommendera smaken "Rivstart". Sen var vi tvungna att skynda vidare. Några hoppade in i bilen, och jag sattes på spårvagnen. Och vi åkte långt. Till Frölunda. Jag har ingen aning om vad man gör i Frölunda, men jag hade ju bikini på mig... Och sen var det ögonbindel på och jag togs till ett annat ställe som hade barn... Jag hajade att jag var på ett badhus. Inte ett spa eller i en badtunna, som annars var mina gissningar. Vad gör man på ett badhus? Alla bytte om, vi gick ut till bassängen (som vi hade själva, bara en sån sak!) och där stod en simlärare. Eftersom jag redan har både Baddaren och Simborgarmärket så undrade jag verkligen vad vi höll på med. Men simläraren presenterade sig och sa att vi skulle göra konstsim. KONSTSIM! Så sjukt! Vi fick lära oss att flyta som glasspinnar, att snurra snyggt, att göra en stjärna, att bli som köttbullar, att göra ett segel med foten och att sparka upp benet. Sjukt svårt!! Sen delades vi upp i två grupper och fick göra uppvisningar för varann. Båda grupperna var väldigt duktiga. Och båda finns på film... (antagligen är detta foto ett montage, för det verkar omöjligt svårt. Jag är ju ganska bra på konstsim nu, så jag vet vad jag pratar om...)

När vi hade bastat, duschat och bytt om så åkte vi hem till Kristin och köpte pizza och godis och myste och pratade. Och så fick jag en tågbiljett till Stockholm, och på det tåget sitter jag nu.

Jag hade en helt fantastisk möhippa. Det var underbara aktiviteter och det var hur roligt som helst att ha en heldag med massa polare. UNDERBART! Tack alla som gjorde min dag! Stor blöt puss till er alla!!

2 kommentarer:

Cissi M sa...

Möhippor är verkligen underbara, man borde göra de oftare.. ;)

Johanna sa...

Hej, håller på och planerar en möhippa åt en kompis och hon kommer att vara utklädd till harry potter. Undrar om du skulle vilja berätta lite mer detaljer om skattjakten, den verkade så kul!