söndag 16 maj 2010

Utmanad!!!

Nu sitter jag med i equmenias styrelse. Det hände sig dock så att det inte blev rak lista, så spänningen infann sig under riksstämman. Det blev lite nervöst ett tag, men som tur var fick jag hjälp av underbara Stina Davidsson (bilden är från 2004, men jag hittade ingen nyare på henne. För att det inte ska bli orättvist tar jag in en bild på mig från samma år.) som pläderade för mig på ett föredömligt sätt. Tack Stina. Och tack alla andra som stöttat mig under helgen. Nu ber jag er att fortsätta stötta mig under året, för det är nu det börjar. Kom med glada tillrop, kom med åsikter och synpunkter och be för mig, så tror jag att det kommer bli ett riktigt spännande år för mig.

I övrigt hände jättemycket under helgen. Mina skolkamrater blev pastorer. Det var stort. Grattis alla ni!
Jag var ju med på equmenias förhandlingar, men Ida-Maria var där och uppdaterade mig via sms om hur förhandlingarna gick. Det var framförallt frågan om samkönade vigslar som engagerade. Resultatet blev, som jag förstod det, att missionskyrkan med begreppet "äktenskap" menar att det gäller ett förbund mellan man och kvinna, och att de lokala församlingarna får bestämma om de ska viga par av samma kön.

En annan sak som hände var att Jim Wallis var där och talade i flera samlingar. Jag hade ingen koll på vem han var innan helgen, men nu gillar jag honom skarpt. Han utmanade oss alla att ta ansvar för våran värld. Kolla in missionskyrkans hemsida om ni vill veta lite mer vad han sa.

Helgen har, som ni förstår, varit intensiv. Jag är glad, trött och tacksam!

Inga kommentarer: