fredag 7 maj 2010

Vetlanda bokbål!

What the heck? Jag fick ett sms som skvallrade om att Vetlanda hade gått över gränsen. Två pastorer vill bränna Jonas Gardells böcker Om Gud och Om Jesus på ett bokbål (jag skojar inte!) på torget. Jag har bara läst halva Om Gud (den var lång och jag var ung, så jag orkade inte), så jag kan egentligen inte uttala mig om hur de är. Men mina framtida kollegor på THS och min lärare i Jesus och evangelierna (som jag by the way tycker är underbar) Rikard Roitto säger att Gardell är duktig på det han gör, och att han dessutom säger i sina böcker att han inte räknar med att alla ska hålla med honom.

Jag tycker att det är sorgligt att två pastorer uppmanar folk att bränna böcker. Dessutom är den ena metodist-pastor, vilket blir ett problem för mig eftersom missionskyrkan ("min" kyrka) och baptistkyrkan hade tänkt bilda en ny kyrka tillsammans med metodistkyrkan. Och om de tänker bränna böcker på bål så vill jag inte vara med i den kyrkan. Böcker är bra!

Och ärligt talat - vem bränner böcker på bokbål?

2 kommentarer:

Unknown sa...

Håller med. Bokbål hör till ett annat århundrade. Jag har ännu inte läst hans böcker Gud och Jesus men ser fram emot det. Vad spelar det för roll om man inte håller med om allt?

M sa...

Hmm bokbål - nazisterna var sist ut tror jag.. nu har de skippat bokbålet och vill ha talarstolar på torget om det istället. Övriga kyrkor har uttalat sin tydliga linje av ignorans och ogillande gentemot pinsamheterna.