fredag 3 juni 2011

Historiens vingslag

Nu i helgen är equmenias riksstämma och Missionskyrans kyrkokonferens. Det är våra årshögtider och -möten. Det är jätteroligt. Jag är naturligtvis mest hos equmenia, men lite är jag hos Missionskyrkan också. Det spännande i år, för missionskyrkan, metodistkyrkan och baptistkyrkan har idag bestämt att de imorgon ska bilda en ny kyrka!! Det är inte bara historiskt, det är också väldigt väldigt roligt!! Det har planerats lääääänge och nu är det alltså på riktigt. Göööött!!

Igår ordinerades Missionskyrkans sista kull pastorer och diakoner. Jag var där. Det kändes helt sjukt att sitta där på den torra men ändå fina gudstjänsten och tänka på att om ett år är det jag. Tokigt! Dessutom är det konstigt att se Jenny, Joel, Liselotte, Yvonne, Samuel, Oskar, Sara, Lena och Andreas bli pastorer. Konstigt!

En annan sak som hände var att Göran Z inte längre är missionsföreståndare (våran variant på ärkebiskop, typ). Nu är det i stället Olle A. Jag gillar Göran Z, så det känns lite snopet att inte få bli ordinerad av honom, utan av Olle A (eller vem det nu blir i nya kyrkan). Men men, Gud är större, det kommer nog gå bra det också. Här nedan ser ni equmenias barnkoordinator Magnus och Göran Z dansandes i en sumodräkt på en gudstjänst i Filadelfiakyrkan i Stockholm, Sveriges största pingstkyrka. Detta har (antagligen) aldrig hänt förr och jag tror inte att det kommer hända igen.

Imorgon kommer equmenia ha förhandlingar. Största frågan är scoutstrukturen som är i en stooor förändringsprocess. Det är jobbigt och viktigt. Jag hoppas verkligen att det kommer gå bra.


Joel:
Jag är på equmenias riksstämma.
Det händer mycket viktigt och mycket roligt.

2 kommentarer:

Maria sa...

Att det är så tok-dåliga bilder har att göra med att jag inte har med min kamera, utan bara min mobil. Men men...

Anonym sa...

Tack för senast!
Kul att få vara hos er i Stockholm!
Intressant att få vara med på Ordinationsgudstjänsten i Filadelfiakyrkan!! Bra att vara förberedd på nästa år!
Grattis till uppsatsen och tillhörande goda kaka! Vi missade dock receptet.
Du kan väl sända det på ett eller annat sätt?! önskar LBmamma