onsdag 1 juni 2011

Skapelsen och jag

Varje onsdag har vi onsdagsmässa på skolan. Det är en gudstjänst med nattvard. Idag hade vi skapelsemässa. Det innebar idag att temat var skapelse. Det var tänkt att den skulle vara ute i gräset, men vädret var lite oroligt så vi var inne. Det var fint ändå.


Rikard Roitto predikade. Han började ungefär såhär:


Har ni funderat på vilket av alla bud som Gud gett oss som vi människor hållt bäst? Det är inte ens ett bud egentligen utan en välsignelse. Det är "Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden". Det budet har vi verkligen tagit till oss. Vi har uppfyllt jorden och vi har härskat över den.


Det är ju deppigt. Vi har härskat över jorden, men vi har inte älskat våra nästa. Dessutom så påminnde Rikard om att en härskare back in the days inte i första hand var en tyrann, utan en som folken kunde lita på skulle ta hand om dem, alltså som en beskyddare. Det är ju inte riktigt så vi har härskat över jorden. Vi har varit tyranner och förstört.


Jag hoppas att jag mer och mer kommer härska över Guds skapelse som en beskyddare. Min förhoppning är att jag ska sluta konsumera skitsaker, att jag ska minska mitt köttätande, att jag ska minska mina avgasutsläpp och allt det där andra som jag vet är dåligt för miljön, men som jag ändå gör. Jag hoppas du är med mig i det.


Detta är sjön Judarn för några veckor sedan. Underbar, eller hur? Bilderna är tagna med bara ett varv runt sjöns mellanrum. Samma sjö, men ändå helt annan.

1 kommentar:

Kristin sa...

goda tankar! jag är med!
och goda bilder också. jag älskar bilder på samma ställe, tagna olika tidpunkter eller årstider. fint!