torsdag 25 augusti 2011

Nu är jag inne på sista sommarlovsrefrängen

Nu är det snart slut på mitt sommarlov. Jag tycker inte att det ska bli tråkigt att börja skolan, men det är ju så trevligt att vara ledig! Att göra två saker om dagen och vara sjukt nöjd med det. Det är inte kattskit, det.

Jag tänker att ni nog vill veta vad jag gjort denna sista veckan på sommarlovet. I lördags flyttade jag Johan och Josefine. Det var väldigt trevligt. Jag var min vana trogen och bar de lätta sakerna när de andra bar de tunga sakerna. Jag blev svettig ändå, så jag är nöjd.

I söndags var jag och Andreas i kyrkan och sedan åt vi thaimat. Fin söndag!

I måndags var jag på Friskis och började mitt nya liv igen, som även denna gång innebär att jag tränar regelbundet och äter nyttigt. Vi får se hur det går denna gången.

Efter Friskis var jag på equmenias demokratigrupp, som vi kallar oss. Det blev nämlien ett riksmötebeslut på att equmenia ska jobba på att vara mer demokratiska. Mycket bra! Och då är det ju givet att det bildas en grupp som ska jobba med frågan. Jag fick äran att vara med i den. Så nu ska jag och tre andra under året kolla hur vi ska kunna bli mer demokratiska. Wish us luck!

På tisdagen hade jag inget planerat, men så såg jag på facebook att Johan behövde hjälp med att måla. Så jag tog med mig mina vitfläckiga mjukisbyxor (som blev det hos Ida-Maria förra veckan) och rollade. Det var roligt. Det är så skönt att måla, för man ser vad man behöver göra, man gör det, och man ser när det blivit gjort. Fantastiskt!

Såhär ser Josefine ut när hon rollar:

Innan jag åkte och målade så var jag på hälsotest. Varför det? Jo, för att när jag var och tränade i måndags så hade Friskispressen kommit med en ny tidning och där fanns en liten notis med rubriken gratis hälsotest. Och snål som jag är så läste jag vidare. Det visade sig att Karolinska Institutet leder ett projekt, Life Gene, som ska bli Sveriges största befolkningsstudie. Bra grej, tänkte jag och kollade upp det lite till. Det visade sig att man får göra ett hälsotest var femte år och svara på massa frågor i en enkät. Eftersom jag inte hade något annat för mig den dagen förutom att måla så svarade jag på alla frågor i enkäten och bokade in mig på hälsotestet samma dag. Det låg på Fridhemsplan, så jag åkte in. (Det finns även i Umeå, om någon undrar.)

Jag kissade i en burk, jag gjorde hörseltest (normal hörsel), jag gjorde utandningstest (normal där också), mätte längd och bredd, puls och blodtryck (det ser också bra ut) och vikt, kroppsvätska och fett- och muskelmassa och BMI. Jag har 1,1% för mycket kroppsfett, annars ser det bra ut. Men hon som testade mig sa att det är bättre att vara lite tjock och träna än smal och inte träna. Bra grej. Hon tog åtta rör blod från mig också, men svaret på hur det ser ut får jag nästa vecka. Eller, jag såg ju hur det såg ut, rött och lite gurgligt, men jag får reda på... nåt annat... kolesterol bland annat, tror jag. Hon lovade att jag skulle få ett papper som förklarade siffrorna också. Bra, tycker jag.

I alla fall så tycker jag att ni också ska vara med i forskningsprojektet. Bra för forskning, bra för er, tänker jag. Om inte annat så är de jättetrevliga på detdär stället. Och undersökningsrummen heter inte rum 1 och rum 2 och så vidare, utan Trötter, Butter, Blyger (där var jag) och de andra dvärgarna. Sånt vill man ju uppmuntra.

Det var länge sedan jag skrev såhär mycket...

Joel:
Jag har min sista sommarlovsvecka nu.
Jag har flyttat och målat för några polare.
Jag har tränat på friskis.
Jag och några andra ska jobba på equmenias demokrati i år.
Jag har gjort ett hälsotest. Jag mår bra.

Inga kommentarer: