tisdag 2 augusti 2011

Skogskyrkogården

En fin utflykt i Stockholm är Skogskyrkogården. Här finns fem kapell och drygt 10 000 gravar och runt 2000 begravningsceremonier sker här varje år. 1994 kom Skogskyrkogården med på Unescos världsarvslista.Skogskyrkogården är så stor så att det där på lördagar och söndagar går bussar. Jag och Andreas tog med oss kaffetermos, ostmackor och melon. Men glassen köpte vi på kyrkogårdens café. Grav med två gamla träkors sparade, trots att den nu har en sten.Den judiska gravplatsen hör inte till Världsarvet, men ligger vägg i vägg. Dessa två händer fanns på flera av de judiska gravarna. Är det någon som vet vad de betyder? Kyrkogården är full av tallar som inte låter gravarna vara. Jag tycker att det är vackert.Sju brunnars stig är 888 meter lång och leder till Almhöjden.

Man kan gå guidade visningar på söndagar klockan 13 mellan maj och september, på FN-dagen och vis allhelgonahelgen. Det vill jag gårna gå på. Någon som vill följa med?

4 kommentarer:

Big brother sa...

Tänkte på händerna, ser lite ut något jag sett typ Jay-Z göra i videos

Kram J

Maria sa...

Ja, och Spock "Live long and prosper"! Men jag tror att finns någon annan betydelse också... Vet bara inte vad.

Linda sa...

http://cemeteries.wordpress.com/category/jewish/

Maria sa...

Tack Linda!