torsdag 8 januari 2009

Du är Messias!

Här sitter jag och ska göra en mini-tolkningsövning på Markusevangeliet 8:27-30, vilket är när Petrus kallar Jesus för Messias. Väldigt intressant, men lite lurigt. Det är textanalys, kontextanalys (historiskt, både om tid och miljön som beskrivs och som den skrevs i, och litterärt), fosmanalys (Gattung och Sitz im Leben är nya tyska uttryck som jag lärt mig på THS), detaljanalys (AAHHHH!!! Jobbigt!!!), synets och reflektion. Jag mailar gärna över mitt mini-tolkningsschema som vi använder för den som vill fördjupa sig mer...

Här kommer snart en till bibel ligga. Min nya fina engelska bibel som jag fick av Joel och Nicole.

1 kommentar:

Linda sa...

Hahaha. Vi la våra interpretationer till historien igår. Det är en fantastisk känsla som du har framför dig.
Lycka till!