torsdag 4 mars 2010

I mitt huvud just nu: Mk 5:24b-34

Jag har just skickat iväg min tolkningsövning (aka interpretation, men det känns som ett onödligt tjusigt ord för tolkningsövning) på Markusevangeliet 5:24b-34. Där står det om en kvinna som hade blödningar i tolv år som smög sig på Jesus och rörde hans kläder och blev botad, men blev upptäckt och fick höra att hennes tro hjälpt henne och att hon skulle gå och vara botad från sin plåga. Anyway, så är det gjort nu, hurra!

Min om några veckor kommer det jobbiga, när en klasskamrat ska opponera på den. Jag har redan magknip. Men nu har jag gjort mitt bästa i alla fall...

På söndag ska jag predika över denna text också. I Årjäng! Det ligger långt bort!! Wärmland. Det ska bli hur roligt som helst. Jag hoppas att jag kan göra texten begriplig och aktuell, så att jag inte bara snöar in på imperativ av eimi och hur dynamis används i LXX. Jag hoppas att jag har användning av mina kunskaper om texten som jag skaffat mig och inte bara snöar in och inte får ut nåt av det. Det blir en prövning.

1 kommentar:

brynte sa...

Lycka till i Årjäng!
Och.
Vill du skicka interpretationen? Jag känner att jag behöver lite inspiration för predikan nu på söndag, som är just den texten. Vore toppen! nils@amen.se