måndag 10 januari 2011

Finkulturdag för mig och Andreas

I lördags var jag och Andreas riktigt kulturella. Först började vi med att titta på På spåret där Anna Charlotta Gunnarson passade på att säga att det inte är bättre att kunna Selma Lagerlöf än filmen Rallybrudar. Mycket bra, tycker jag.
Jag blev som ung sur på att biblioteket inte hade Tvillingarna på Sweet Valley High-böckerna. Min lärare förklarade det med att det inte var sådana böcker som är bra att läsa för mycket, och därför hade inte biblioteket dem. Jag tyckte att det var böcker som jag faktiskt ville läsa och att biblioteket därför borde ha dem. Jag tycker att kultur är bra.
(Läs gärna detta som Anna Charlotta skriver på sin hemsida om hur hon blev jämförd med Lilla My. Jag kan säga att jag känner igen mig.)
Jag och Andreas spenderade alltså dagen med kultur. Först var vi å lyssnade på Haydns Skapelsen som Kalle sjöng i. Det var vackert. Kören var stor och solisterna var väldigt bra. De var riktiga proffs. Dirigenten var tydligen en av Sveriges bästa, ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien, professor i orkesterdirigering och allt möjligt. Orkestern är Stockholms största amatörsymfoniorkester där medlemmarna alltså valde en "civil karriär" istället för att satsa helt på musiken. (Japp, det stod civil karriär i programmet.)
Jag tycker alltid att det är roligt att höra körer, så detta var fantastiskt roligt. Det tråkiga var väl att jag inte kunde sjunga med. Det var ju på tyska...


Sedan fortsatte jag och Andreas med irländsk mat- och dryckeskultur innan vi gick på bio. Vi såg Easy A, en high school-film som inte lämnade så väldigt mycket intryck efter sig, men den var rolig att se. Sedan gick vi hem och drack smoothie och såg på en annan high school-film som gick på tv. Finfin kulturdag alltså.

På tal om kultur så har vi en kulturminister som inte tycker om ordet kultur för att det har negativ klang , utan vill kalla det underhållning istället. Liv Strömquist kommentrade det såhär:
Jag tycker att namnet "Lena Adelshon Liljeroth"
har en väldigt negativ klang.
Därför föreslår jag att hon döps om till "Blubby".

2 kommentarer:

Kristin sa...

Det här var ett fantastiskt inlägg tycker jag. Jag håller med om allt. särskilt det med Sweet Valley High. Och Cecilia Rydinger-Alin, henne har jag sjungit i kör för en gång, hon är grym. Och blubby! Kram!

Linda sa...

Åahouwwghh! Hata ordet underhållning i så fall. Konsumtionkonsumtionkonsumtion.

Jag gillar kultur. Och den där Livs kommentar!