måndag 10 oktober 2011

Livsvisdom från barnbok.

Nu när jag kommit hem igen så har jag massa saker att göra. Verkligen många grejer. Några stora, andra små, men framförallt många. Igår predikade jag, idag har jag en redovisning, imorgon predikar jag, på onsdag har jag ett vigseltal, på söndag ska jag lämna in ett PM.

Tur att jag läste Momo eller kampen om tiden i Grekland. Där är det en gatsopare, Beppo, som säger såhär:

”Du förstår Momo”, kunde han säga. ”Ofta är det så att man har en väldigt lång gata framför sig. Då tänker man att den är allt förfärligt lång, den klarar man aldrig, tänker man.” Han satt tyst ett litet tag och såg framför sig, och fortsatte sedan:
”Och då börjar man skynda på. Och man skyndar sig mer och mer. Men varenda gång man tittar upp, så ser man att det som fortfarande är kvar inte alls blir mindre. [...] Så får man bara inte göra.”
Han funderade litet igen. Sedan fortsatte han:
”Man får aldrig tänka på hela gatan samtidigt, förstår du. Man måste nöja sig med att tänka på nästa steg, på nästa andetag, nästa tag med kvasten. Hela tiden bara på nästa. Plötsligt märker man att man har sopat hela gatan.”


Jag tar en sak i taget och hoppas att det går bra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Han är klok, Beppo!
Jag måste också träna på det som Momo är bra på, att bara lyssna in andra. Det är så lätt att fylla i och tro sig veta andras tankar, vilket man sällan gör.
Glädjer mig när jag tänker på vår resa till Rhodos: en melon från buffén, prat & lek på altan, vattenattack på bror i poolen...
TACK för sällskap
Kram Lotta