torsdag 15 december 2011

Är jag Benjamin Buttons?

Jag blir så trött! Och ledsen. Ser jag verkligen ut att vara under arton års ålder? För två år sedan trodde mina konfirmander att jag var en konfirmand och inte deras tio år äldre ledare. I höst har jag blivit erbjuden att åka på ungdomsbiljett på bussen (under 18 år), fått frågan av en försäljare på tågstationen om jag är över 18 år och nu senast behövt visa legitimation för att få byta in vinst-trisslott mot en ny. Åldersgräns 18 år. (På Systemet visar jag alltid, men där är det ändå 20 år.) Hon som satt i kassan var betydligt yngre än mig. Jag frågade om jag verkligen ser så ung ut. "Ja, det gör du. Men ta det som en komplimang." Nej, det gör jag inte! Jag har körkort sedan väldigt många år, jag ska snart gifta mig, jag har läst på högskola 3,5 år och jag väntade fyra år mellan gymnasiet och högskolan, jag börjar få rynkor. Måste jag säga mer?!

Såhär såg jag ut hösten 2004, när jag var 19 år:Såhär såg jag ut för en vecka sedan (jag till vänster, coolaste Jean Zaru till höger):Ser jag yngre ut nu? Gör jag som Benjamin och åldras tvärt om? Blir jag äldre men ser yngre ut? Vad ska jag göra för att se äldre ut? Måste jag börja sminka mig? Jag orkar ju aldrig det på morgonen. Måste jag börja klä mig i dräkt som Jean? Jag är inte bekväm i det. Ska jag börja röka pipa? Det är ju gubbigt. Alltid äta Bridge-blandning? Hur kan jag göra?

Joel:
Jag fick visa leg när jag skulle byta in en trisslott idag.
Jag ser ut som ett barn.
Tips för att se vuxen ut tas tacksamt emot.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det går över när du gifter dig!

Linda sa...

Jag tror du ska önska dig ett par styltor i julklapp. Du behöver bli längre!

Malin sa...

Jag tror att du skall skaffa skägg, folk med skägg blir aldrig frågade om leg!

Anonym sa...

Vänta tills du blir tillfrågad om du är Andreas son! Det blev jag när jag var en så där 24 år. Ja, inte Andreas son utan jag menar förståss Morgans son./Mamma

Viktoria sa...

Ta det inte så hårt Maria.
Jag blev ombedd att visa leg när jag skulle gå på bio vid 24 års ålder.

Rune sa...

Jag kan försäkra dig om att motsatsen, som jag varit utsatt för i minst 30 år, är betydligt värre. Folk har i flera år trott att jag ska ha SL-remsor för pensionärspris. Så jag medger: Jag är avundsjuk på dig!
/Rune, 57 år