onsdag 28 december 2011

Nya och gamla traditioner

Julen är förbi. Jag är nöjd. Både med hur julen blev och att den är förbi. Som vanligt har det blivit mycket mat och lite foton. Men några har det blivit i alla fall.

Här är julens första foto. Det är Eyvors knäckgryta. En av jultraditionerna hos Östs är att koka knäck med en familj som faktiskt heter Hedman. Det var gott och trevligt. Den bästa av min familjs traditioner är att åka och överaska familjen Sporre på kvällen innan julafton (och jag läser med glädje att även Emelie tycker det). Vi gör det varje år och har gjort det hela mitt liv (med undantag av året då Sporres var i Kenya över jul). Där äter vi oerhörda mängder mat och skrattar. Vi delar också ut fåniga presenter till varandra. I år gav Peder oss i familjen Hedman presenter på temat vatten. Mamma fick en sjörövartatuering (alltså inte en riktig, utan en som man gnuggar på) och jag fick en såndär grej som man sätter i toaletten så att det ska vara fräscht där. Mamma gav familjen Sporre (och oss andra faktiskt) valda delar ur hennes utrensade bokhylla. Johanna fick Populärmusik från Vittula. När vi var mätta och hade fått paket tittade vi på film på oss när vi var små. Det var väldigt roligt! En minnesvärd scen är när familjen Paulander (alltså mormor och morfar och deras barn och barnbarn) och familjen Sporre dansar runt midsommarstången i regnet på tidigt 90-tal i tidstypiska kläder.
Som ni hör var kvällen den 23 lyckad.

Julaftons morgon var tiden för familjen Hedman att äta frukost, läsa julevangeliet och dela ut julklappar, i den ordningen. Allt blev väldigt lyckat. Möjligtvis förutom att morfar glömt julklapparna hemma, men det gjorde ingenting eftersom det ändå inte var vi som fick dem. Det han gav oss alla var en diakonia-julklapp. Och trots att det inte är jag som får ta del av klappen så är den en av mina bästa julklappar i år.

Förutom denna fantastiska gåva fick jag bland annat friskis-kort, en upplevelse, två tavlor, en ängel och ett spel. Jag gav en cd-skiva (ja, jag håller fortfarande på med cd-skivor), en dvd, några böcker köpt på bokloppis, en jordglob (nog roligaste saken att ge. otippat värre!) och lite annat. Klockan 13 började nästa julfirande. Denna gång i Alingsås. Där var det full rulle. Sex barn, en hund, tolv vuxna och hur mycket mat och godis som helst. Efter kallanka försvann hälften av människorna och hunden. Då blev det lite lugnare. Lugnast på dagen blev det när Simon kom på att han och jag skulle leka tysta leken. Jag vann efter 40 minuter ungefär. Jag hoppas att det blir en jultradition.

Adam och Simon har börjat spela fiol (Adam) och cello (Simon), så de hade en liten konsert för oss. Andreas hjälpte till på piano. Jag tror att alla tre var ungefär lika bra.

Efter konserten blev det julklappsutdelning. Vi vuxna delade tidigare i höst ut en hemlig tomte som man skulle ge present till. Och då får man alltså ett paket av någon hemlig. Jag fick en eltandborste, vilket jag hade önskat mig och blev väldigt glad för (jag tänkte skriva barnsligt glad, men jag tror inte att barn hade blivit glada för en tandborste, så jag skrev inte det). Andreas fick Ticket to ride Europe, vilket jag blev lika glad för. När vi sedan invigde det på juldagen vann jag. Bra spel!Juldagen gick åt att leka med klappar, sova, gå promenad, leka med kompis och äta. Och åka tillbaka till Kungälv. För på annandagen var det regnigt och grått. Inte perfekt, men ganska klassiskt bandy-väder. Detta år var annandagsbandyn inte på Skarpe Nord i Kungälv, inte heller på Jennylund i Bohus, utan för första gången på Heden i Göteborg. Derbyt var nämligen inte mot Surte utan mot Gais. Kallt, blött och uschligt, men med humöret på topp. 1-6 vann Kungälv med inför rekordpubliken på 4344 personer. Sen var det som vanligt hem och äta middag med familjen Hedman.

Igår pluggade jag och umgicks med fina Malin som också är på julfirande i Kungälv. Idag blir det in till Göteborg för att träffa Kristin och gå på bio. Jag har inte så höga förväntningar på filmen, men med ett sånt fint sällskap kan det inte bli annat än fantastiskt!

Joel:
Jag har firat jul.
Nu har jag slutat med det för i år.

2 kommentarer:

Cissi sa...

God fortsättning!
Ticket to ride är verkligen grymt roligt! Jag har dock bara spelat USA versionen.. Kanske skulle letat upp Europa versionen och gett till Fredrik i julklapp, men han fyller år om inte allt för länge, så kan ju ta det då.. =) Annars kommer vi gärna och spelar med er om ni vill ha sällskap! =)

Ingela Karlsson sa...

Vad kul att din Diakonia-julklapp var uppskattad! Och att du skrev om den i din blogg! Ha en riktigt bra fortsättning på 2012 - och tipsa gärna fler om möjligheten att stödja Diakonia och engagera sig för en mer rättvis värld!