tisdag 20 december 2011

Att mentalt förbereda sig för julen

Om några dagar firas det jul. Då ska vi äta gris för att fira att en jude föddes, det är ju en ganska konstig grej. Men gott. Jag längtar efter julskinkan. Sa jag att jag var på Herdarnas äng i Betlehem? En av dem. Det finns tre. En katolsk, en ortodox och en protestantisk, tror jag. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken vi var på, men den var inte så bling bling (födelsekyrkan kunde varit med i MTV Cribs, så mycket bling var det), så kanske var det den protestantiska. Men det kan ha varit någon av de andra också.Hur som helst så kändes det fint där. Vi satt i en grotta och sjöng Stilla natt. Först föreslog någon att vi skulle sjunga Bereden väg för Herran. Då sa jag att den handlar ju om påsk. Nej, det är ju en adventspsalm, sa flera andra. Jo, men den handlar ju om Jesu intåg i Jerusalem, inte om hand födelse. Nä, just det, sa de andra och skrattade. Det känns bra att jag har användning av min teologiska utbildning.

Inga kommentarer: