fredag 27 mars 2009

klart!

Nu har jag skrivit min Filosofi och Etik-tenta. Väldigt intressant. Jag skulle bland annat förklara begrepp som voluntarism och preferensutilitarism, redogöra för likheter och skillnader mellan Marx, Kierkegaard och Nietzsches respektive religionskritiker, samt förklara med hjälp av Caputos resonemang, i vilken mening Kriekegaard och Nietzsche kan sägas föregripa den idéutveckling som lett till ett mer harmoniskt förhållande mellan teologi och filosofi i samtiden, och jämföra Immanuel Kants sätt att bedöma handlingens moraliska värde med den klassiska utilitarismens sätt. Nu ska jag bara vänta i tre veckor innan jag får tillbaks den för att se om jag har fattat något. Just nu tvivlar jag på att jag kommer ha klarat den (men det hade ju Descartes bara gillat...).
Sören Kierkegaard

Plotinos, bara Plotinos

René Descartes

Immanuel Kant

Nu ska jag skriva en predikan som ska hållas på söndag. Ikväll kommer Malin ner från Umeå, det är lycka! Om en vecka har jag skrivit min Missionsvetenskaps-tenta och städar mitt lilla rum för att sedan åka hem till Kungälv. Då har jag inte påsklov, men väl en vecka innan påsk utan föreläsningar!! Det ska bli så skönt.

Inga kommentarer: