söndag 24 januari 2010

Helg med Andreas

Ja, nu är grekiskan över. Jag har redan fått resultatet, och jag blev godkänd. Skönt! Imorgon börjar nästa grekiskakurs, som heter Jesus och evangelierna Då ska jag använda all grekiska jag lärt mig i höst och börja läsa nya testamentet på originalspråk Jag hoppas det blir lika spännande som det låter.

Nu i helgen har jag umgåtts med min pojkvän. Vi hade planerat att åka på Finlandskryssning, men det skulle blåsa på "havet" så vi struntade i det och stannade hemma. Men det var lika bra det.
I fredags kväll var vi på parmiddag! Jag och Andreas och paret som Andreas bodde hos förut, Ida och Simon, var hemma hos Linus, som jag och Ida pluggar med, och hans fru Ellinor. Det var oerhört trevligt! Risotto och fruktsallad. Gott! Och På spåret. Jag tog att Simon & Garfunkel spelade El Condor Pasa och att de hette Tom & Jerry innan de bytte namn. Inget av lagen kunde namnet, så jag är nöjd.

På lördagen fick jag frukost på säng, och sedan åkte vi in till stan. Vi skulle till slottet, men det var stängt i januari, så vi åt istället. Det gick bra. På kvällen var vi på bio. Snabba Cash var slutsålt, så vi såg Sherlock Holmes istället. Helt okej, men jag trodde den skulle vara bättre.

Idag skolkade vi från kyrkan och gick till Drottningholm istället. Det var jätteskönt att komma ut och gå efter att ha suttit och tentapluggat i två veckor.

Kungen bor på Drottningholms slott, och Andreas såg honom! Han körde bilen som är mitt i bild med takbox på. Jag är lite besviken på att jag inte såg honom själv, men det var roligt ändå.När vi hade gått klart gjorde vi köttbiffar (jag orkade inte bli arg på att köttbullarna inte blev runda, så vi gjorde dem till biffar från början istället), potatis och brunsås. Det roligaste var att min granne kom och stekte upp köpe-köttbullar och kokade snabbmakaroner till. Då kände jag mig duktig och skadeglad. Våra köttbiffar blev väldigt goda!

Nu ska jag läsa dagens kapitel i bibeln. Har jag sagt att jag håller på att läsa hela bibeln på ett år? Jag läser typ fyra kapitel om dagen, efter en läsplan som jag hittade på internet, två i första mosebok, ett i psaltaren och ett i matteusevangeliet. Om jag håller mig till planen så har jag läst hela bibeln på ett år. Hittills har det gått jättebra. Jag tycker att man som pastor bör ha läst hela bibeln, och eftersom jag är pastor om två och ett halvt år, men ännu inte har läst hela bibeln, så bör jag ju läsa den nu. Så det gör jag.

2 kommentarer:

Nicole sa...

Vamysigt ni har det!kram på er

Anonym sa...

Hej! Appropå kungen i bil såg jag just prinsen susa förbi mig nu på morgonkvisten. Han var på väg till skolan, jag hem.
Hoppas du mår bra! Kram Johanna Lööw