torsdag 7 januari 2010

Matsedel och grekiska

Ja... Jag har ju som ny grej i år att skriva en matsedel varje vecka och laga maten som står på den. Och denna veckan har det gått bra, tycker jag. Jag har en matsedel och jag lagar lite mat. Men jag kommer nog ha svårt att komma på maträtter att laga till nästa vecka. Jag har änna gjort alla jag kan. Jag skulle uppskatta tips från er. Gärna maträtter som går snabbt att laga och är billigt...

Och så var det grekiskan... Jag pluggar och pluggar, men fattar fortfarande inte. Men snart trillar kanske paljetten ner.

14 kommentarer:

Malin sa...

Tänk om vi tipsar om samma saker som du lagar denna veckan då? Hur ser din matsedel ut egentligen?

Jag kan tipsa om:

Soppa - basen brukar bestå av potatis och någon slags lök sen är det bara att rensa kylskåpet.

Carbonara á la Malin - Jag brukar blanda råa ägg, lite mjölk (eller matgrädde), purjo och ost till en röra (peppra), tillsätta fejcon (eller bacon) och så mycket pasta som såsen suger upp.

Special risotto - Alltså det här med risotto har jag aldrig fattat så jag har utvecklat en egen variant. Stekt svamp, lök, matgrädde, ost, tomat, grön paprika och ris (och valfria kryddor) hopblandat till en krämig röra.

och sist men inte minst Wok!

Det är några av mina favoriter just nu.

Kristin sa...

ååå linssoppan! :)

Anton sa...

Mitt tips: SCOUTER I SOVSÄCK
(Läckert, enkelt och lagom onyttigt)

Koka ris till 4p och lägg i en ugnsform. Rulla inlagd sparris i skinkskivor och täck riset med dem. Täck med en sås av:
2-3dl svagt vispad grädde, 1/2-1dl majönäs, 1/2-1dl chilisås
2tsk senap, svartpeppar och kryddor efter behag. Grädda i 225 grader tills det är färdigt.

GILLA!

stiina sa...

kan starkt rekommendera rotfrukter i ugn, billigt och gott. dessutom grön ärtsoppa som man mixar, gott och snyggt. något som är väldigt billigt är blodpudding, men särskilt gott är det inte.. fast det funkar med äpplemos och kanel!
puss

Anonym sa...

Ris och kokelijox har räddat oss många gånger!
En burk tonfisk rörs ner i vit sås.
Lite lök och curry ger extra gott i.
Lycka till!
Kram LBmams

Maria sa...

Mycket bra! Fortsätt skriva tips, detta är guld!
Malin:
wok soppa är jag kung på, carbonara ska jag göra, risotto också.
Kristin:
Linssoppa blir det ofta hos mig.
Anton:
sweet, jag ska pröva.
Stina:
rotfrukter blir det lika ofta som linssoppa. Ärtsoppa tycker jag lika mycket om som blodpudding...
Eyvor:
Kokelijox åt jag redan i tisdags, men jag kör dill i, som min mamma gör.

Mamma sa...

Va mycket goa recept! De var bra för mig, det blir gärna samma, samma... Med värme i hjärtat påminns jag om hur våra barns kompisar visste precis vad det blev för middag när pappa i huset stod för maten; renskavsgryta, strömming o potatismos och spagetti carbonara. Lillebror har ju sin favorit; "Sån´t som Britt gör!" D.v.s mosters pasta med knaperstekt bacon, "hackad" tomat och creme fraiche med tomat, basilika och gärna vitlök. Något som Maria oftast önskar när hon kommer hem är köttfärslimpa med katrinplommon, men det är ju ingen snabbmat.

Mamma sa...

Jag glömde ju Tacka för namnet på tonfisk-maträtten: Kokelijox. Det visste jag inte att den hette så men nu blir det Kokelijox.

Linda sa...

Fisk i ugn. Tag ett sejblock (det är ju billigt, men Hoki är förstås godare), tina och lägg på lökbädd i en ugnsfast form. Låt den vara i ugnen ett tag, det står på paketet hur lång tid det tar ungefär. Vispa ihop grädde, eller ta creme fraiche/turkyoghurt och blande med lite krossade tomater, skurna färska tomater, sambal oelek, vitlök och peppar, eller vad man nu vill ha. Häll över fisken i halvtid (så brukar vi göra men man kan säkert hälla i från början?!) Koka ris till. Supergott. Enkelt. Snabbt. Fisk.

Cissi sa...

Fler tips:

* Korvstroganoff
* Köttfärsås
* Hemmagjord Coleslaw (riv vitkål och morötter + en liten gul lök, blanda med creme fraiche och valfri mängd majonäs) med tillbehör(typ kyckling, halloumiost, kött..) Tar en liten stund att göra, fördelen är dock att man kan göra en ganska stor sats som räcker i flera dagar.. ;)
* Lax med ugnsgrönsaker

Lycka till! =)

Lotta P sa...

Maria,
matkunniga vänner med många spännande recept. Det här är ju underlag till en fantastisk receptbok! Många bra tips. Hur ser veckans matsedel ut? Jag använder ibland Arlas (www.arla.se) matsedel. Finns en del bra där.

Linda sa...

tillägg till min fisk: frysta örtkryddor så klart!!!

Peter Karlbom sa...

Måste ju också komma med ett tips då du verkar gilla linser..
Linscurry
ta en skvätt olja (så det täcker botten typ) i en kastrull, tillsätt kryddor: curry, spiskummin, paprika krydda, chilipulver Efter smak och tycke.. grönsaksbuljong funkar också att lägga till
Låt det värmas en stund så att du får ut smakerna i kryddorna. typ fräs kryddorna i oljan.. tillsätt lagom mängd vatten efter hur mycket linser(röda) du tänker ha (följ rekommendationen på paketet).
Låt dem koka en stund så att det blir en härlig röra.
Servera med ris och en klick creme fraich/turkisk yoghurt. om du sätter på riset somtidigt som du börjar med linserna så är det klart på 10 min

Peter Karlbom sa...

Ps. När det gäller kryddorna tar man lite vad man har..