lördag 2 januari 2010

Jag önskar mig och er alla ett gott nytt år.

Igår kom jag hem från nyårslägret som jag varit på med jobbet. Det var ett bra läger, bra gård, bra aktiviteter, bra ledare, bra ungdomar och bra mat. Det enda dåliga var nog sängarna och att varmvattnet tog slut så fort jag stod i duschen.

Idag är jag hemma hos Andreas och ska plugga grekiska. Jag kommer göra det i några veckor nu. Den 22 januari har jag grektenta. Innan dess har jag en hemtenta i Teologins förändrade förutsättningar. Jag har på känn att det kommer vara svettigt, men det ska nog gå det också, med Guds hjälp, som prostinnan sa.

Jag tror inte att jag är perfekt som jag är. Jag är nära, det tror jag att alla är, men jag har några saker som jag vill ändra på i mitt liv så att jag kan må lite bättre. Jag ser det inte som nyårslöften, för dem har jag en tendens att bryta. Jag ser det mer som strävansmål (japp, jag gjorde samma sak 2009 och då gick det ganska bra), för då kan jag fortsätta sträva efter det även om det skiter sig ibland.

Mina strävansmål år 2010:
Jag tänkte att jag ska göra en matsedel för varje vecka och följa den. Varför? Jo, för i år har det blivit pasta och pesto med ett äpple i fler gånger än jag skulle vilja. Oftast gör jag det för att jag inte orkar tänka ut vad jag ska äta innan jag är vrålhungrig och då är det för sent. Om jag redan vet vad jag ska äta så kanske jag orkar laga den. Och jag är övertygad om att man mår bättre av att äta bra mat.
Jag ska försöka läsa bibeln varje dag. Jag har hittat en bibelläsningsplan som gör att man kommer igenom hela bibeln på ett år och man behöver bara läsa typ en kvart om dagen. Jag tycker att en pastor ska ha läst hela bibeln, och snart är jag pastor, så nu är det dags.
Dessutom har jag saker som jag alltid försöker sträva mot, tex träna regelbundet, äta mindre godis (det är rent löjligt hur mycket lösgodis jag äter), klara skolan och jobbet och ha roligt så ofta jag kan.

Joel:
Jag har varit på ett bra nyårsläger med jobbet
Jag ska tentaplugga i tre veckor nu. Hurra!
Nyårslöften: laga bättre mat och läsa hela bibeln.

3 kommentarer:

Pappa sa...

Jättebra strävansmål! Det känns fint när det nya året ligger orört som en nyspolad bandybana. Almenackans blad har ännu inte klottrats ner med möten och "måsten". Lycka till med den svåra grekiskan och strävansmålen.
(Detta är det första jag skriver på datorn efter flytten, av datorn, till ditt gamla rum, trådlöst och allt!) Ha de bra.

Anonym sa...

Vad roligt och intressant du skriver, Maria! Kul blogg! Extra kul att du tänker på din koncentrationsutmanade storebror och summerar rubbet i slutet. :) Kram från Stina J.

Maria sa...

Hej Stina! Välkommen hit! Ja, Joel klagade på textmängden, och vad gör man inte för sina bröder... Kram