söndag 6 juni 2010

Rework the World

I veckan har jag varit i Leksand på en grej som hette Rework the World. Förutom jag och Johan från equmenia så var 1700 personer från 120 länder där. Det var helt fantastiskt. Jag har aldrig talat så mycket engelska i mitt liv. Och jag har aldrig hört ordet entreprenör så ofta. För Rework handlade om hur vi kan göra världen bättre genom entreprenörskap. Typ. Hur ska vi göra världen bättre så att arbetslöshet och fattigdom försvinner och klimatförändringarna avtar? Och sånt.

Det var massa kändisar där. Bland annat min hjälte Hans Rosling som är professor i internationell hälsa och har varit med och gjort Gapminder som är ett oerhört roligt sätt att lära sig massa grejer om världen (jag använde det mycket när jag jobbade på Ytterbyskolan. Ovärderligt där!) och dessutom varit med i På Spåret och Skavlan.

Inte bara coola professorer var där, utan också musiker. Bland annat projektet No More Lullabies (som heter så för att de tycker att det är dags att vakna upp, vi har sovit för länge) där bland annat några av mina favoriter Ane Brun och Emil Jensen är med.

Förutom coola professorer och underbara musiker var även några politiker där. Bland annat Maria Wetterstrand som fick alldeles för lite tid att tala på. Hon presenterades där emot som "eventuellt Sveriges nästa vice statsministern", vilket möttes av jubel. Mycket roligt eftersom den nuvarande vice statsministern Maud Olofsson hade hållt ett långt floskel- och väljarfjäsk-tal precis innan.

Ahh... Det var helt otroligt härligt och en otrolig förmån att få vara med på detta. Nu vill jag verkligen göra mer för världen. Jag kanske inte ser mig som en entreprenör precis, men jag blev ändå oerhört inspirerad att förändra världen och Sverige, för jag gillar verkligen världen.

1 kommentar:

Linda sa...

wow! wow, wow, wow (inte att förväxla med voff,voff,voff)!
Coolt och kul. Yeah!