fredag 1 juli 2011

Läsa vad jag vill

Jag älskar att jag nu får läsa vad jag vill. Alltså jag behöver inte läsa kurslitteratur. Jag får ro att läsa böcker. Vanliga böcker. Romaner. Jag är så nöjd med det. Jag vill läsa hela tiden. Alltid ha en bok i väskan när jag går ut. Alltid ha en bok nära. Hittills i sommar har jag läst Haruki Murakamis Vad jag pratar om när jag pratar om löpning, David Nicholls En dag (som jag fick av mamma och pappa i sommarpresent, tack!) och Alexander McCall Smiths Det behagliga med lördagar. Bra böcker allihop, men på väldigt olika sätt. Löpningsboken handlar om löpning och författarskap, En dag är en fin vänskaps/kärleksskildring (jag grät mycket i slutet, det är alltid ett gott betyg på en bok) och McCall Smith är mysig och filosofisk och dessutom skottsk. Mycket bra.

Nu har jag ett stort problem. Vad ska jag läsa nu? Jag funderar på En halv gul sol, Gregorius, Jane Eyre, Vindens skugga eller Potensgivarna. Är det någon som har läst någon av dem? Vad säger ni?

Jag funderara också på någon bra deckare. Alltså riktigt bra. Inte en 3:a på en femgradig skala, utan en 4,5-5. Jag tycker att många är 3:or. Jag vill ha en riktigt riktigt bra deckare. Förslag?

Nästa vecka ska jag och Andreas båtluffa i Stockholms skärgård, och då tänker jag läsa mycket, så ni får gärna komma med många bra boktips till mig nu.

12 kommentarer:

Linda sa...

Gregorius tyckte jag var jättebra!

Kristin sa...

Jag har bara läst Jane Eyre av dem, men den är seriöst fantastisk! Mmm. Jag blir helt sugen på att läsa om den. Ska förresten starta en läslista på bloggen. Skoj skoj!

Anonym sa...

Potensgivarna är en finurligt kul och lättläst bok. Jag läste den med ett leende på läpparna. Särskillt rolig är den för oss lite äldre, som vuxit upp på landet med utedass, skvallrande grannar och småsnålhet. Boken rekommenderas varmt!
Ha det så bra med sommar, arbete och båtluffande. Kram LBmamma

Jenny sa...

Visst är det fantastiskt att få läsa något annat än kurslitteratur! Vindens skugga har jag läst, fast det var ett tag sen. Men jag tyckte väldigt mycket om den, så den rekommenderar jag!

Nicolina Holmgren sa...

Jane Eyre är jätte fin. Det tog dock ett tag för mig att komma in i boken men man gråter när man läser den;)

Karin sa...

har oxå precis läst "En dag", bra och ovanlig med sitt lågna perspektiv men jag tycker slutet är lite fusk. Liknande twist finns i Igelkottens elegans (oxå läsvärd).

Anton sa...

Jag satt också och småhulkade för mig själv på tunnelbanan mot slutet av "En Dag". Gillade den. Tycker dy ska läsa något av Kazuo Ishiguro, tex "Never Let Me Go" (såvida du inte sett filmen för då är det inte samma sak) eller "Vi som var föräldralösa". En ovanligt bra svensk deckare är Johan Theorins "Nattfåk".

Maria sa...

Tack för alla svar. Tyvärr hjälpte det mig inte i mina funderingar på vad jag ska läsa... Funderar på att ta Gregorius för att Linda svarade först och sedan ta med Jane Eyre på båtluffen. Extra tack till Anton som gav deckar-tips. Mer sånt, tack!

Btw så tycker jag inte att slutet var fusk i En dag. Jag tycker att det gav ännu lite mer till boken.

Karin sa...

Fusk är väl att ta i men det är som vanligt svårt i historier att beskriva "lyckliga" förhållanden, då blir det kanske familjen Bra, men nu vill jag inte avslöja för mycket för den som inte läst../Karin D

Maria sa...

Om du inte läst En dag så behöver du inte läsa detta:

Karin: du har rätt. Det blev inte vanligt. Men jag tyckte att det var ett bra exempel på hur livet inte blir som man har tänkt sig. Och att det på något sätt kan gå ändå.

Rune sa...

Som varande din kontaktlärare känner jag ett visst ansvar för att du får tag på riktigt bra deckare, och som självutnämnd expert på området ger jag också gärna rekommendationer. Håkan Nessers serie om kommissarie Gunnar Barbarotti är outstanding på svenska, och ger också en fantastisk inblick i både Barbarottis och Nessers egen växande tro. Den första delen heter Människa utan hund. Sedan har du också missionaren Åsa Larssons riktigt bra deckare. Den första boken i serien, Solstorm, är inte den bästa. Men de blir bättre och bättre. Den senaste (?), Till dess din vrede upphör, är bäst hittills, med en fantastisk upplösning. Personligen är jag också mycket förtjust i Leif GW Perssons och PD James deckare. Åke Edwardson är också bra, t ex Segel av sten, men han kommer inte upp i de andras division. Ja, med detta tror jag att du har sommaren räddad.

Maria sa...

Haha, Rune, mycket bra tips! Nesser har jag ännu inte läst, de andra har jag läst litegrann. LGWP är lite husgud hos min Andreas, så honom är jag väl bekant med. Solstorm gjorde mig besviken, men jag kanske ska läsa vidare henne ändå, då. Eller så gör jag Nesser till sommarens räddning...
Tack tack!