torsdag 24 februari 2011

Här sitter jag och svettas

Alla vet att man ska röra på sig. Bra att motionera. Viktigt att träna. Det som inte alla vet är att det är skönt att träna. Jag visste det inte. Jag är fortfarande förvånad över att jag gillar det så mycket, ändå har jag tränat mer eller mindre regelbundet i tre två och ett halvt år nu. Men det är faktiskt riktigt härligt att träna. Jag har för mig att det är något kemiskt i min kropp som gör att hjärnans belöningssystem reagerar positivt vilket gör att jag gillar att träna. Är det någon som vet hur det ligger till?
Just nu tränar jag på Friskis och svettis. Det är fantastiskt. Dels för att det är rolig träning, men framförallt för att det är så mycket olika människor där. Jag blir glad av att se olika människors träningsstilar, kläder och brist på taktkänsla. Jag är aldrig sämst, det finns alltid någon som inte hänger med i rörelserna och någon som, likt mig, inte orkar göra alla armhävningar.

Jag älskar att några fina människor har utvecklat det kristna alternativet till aerobics - praise-r-cise. Med kristen musik. "I dedicated my diet to Jesus and I lost 85 pounds... And whith praise-r-cise I'm keeping it of for good" säger grundaren. Tänk om jag hade praise-r-cise, då skulle jag vara smaaaal!!! Men jag tror att Gud tycker att det är okej att jag går på Friskis eftersom han hittat på belöningssystemet i hjärnan och detdär.

3 kommentarer:

Karin sa...

Flera kristna sportförebilder här: http://www.youtube.com/watch?v=LNjGCDw_zZE

Maria sa...

Inspirerande!

Malin sa...

Ja men som det är skönt! Fast nu vill jag snart se barmark så att det är lätt att vara ute och röra på sig också. Tyvärr går jag på ett gym där folk piffar ihjäl sig inför träningen.