måndag 28 februari 2011

Som det sossebarn jag är...

Jag var ungefär ett halvår gammal för 25 år sedan. Då dog stadsminister Olof Palme.Alla svenskar har en relation till Olof Palmes död, sägs det ibland. Jag tror att jag är en av de få svenskar som har en relation till hans död trots att jag bara var ett halvår gammal. Det beror naturligtvis på att jag är ett sossebarn. Pappa har lunchat med Olof Palme en gång. På riktigt alltså. Pappa lämnade en fax till Palme, eller hur det var. Och om ni vill höra en konstig historia om hur det var när nån fick höra om att Palme var död, så ska ni fråga min pappa. När jag var barn trodde jag ibland att vi, alltså min familj, kände Palme när han levde. Jag till och med sa till mina kompisar att jag hade träffat Palme. De visste inte vem Palme var. Och jag försökte lösa mordgåtan. Jag trodde att det var Jelena Rennerova som hade dödat honom för att hon var svartsjuk på Lisbet. Jelena var Olofs första fru, visste ni det? Det visste jag när jag var barn. Mamma tyckte att jag skulle skriva ett brev till Palmegruppen och tipsa dem. Jag vet inte om jag gjorde det.

Nu läser jag tidningsartiklar och ser på både Veckans brott och Efterlyst när det handlar om Palme. Jag har fortfarande en relation till honom. Idag ska jag gå förbi plattan i backen och se om det ser annorlunda ut än förra året.

Joel:
Jag har en relation till Olof Palme.

1 kommentar:

Pappa sa...

Grattis Maria på namnsdagen och tack för att du skriver om Olof Palme. Han har betytt mycket för oss som fick lov och lyssna på honom. Och du betyder mycket för oss som får lyssna på dig.