tisdag 12 maj 2009

skola och missionskyrka

Idag har jag varit i skolan. Dels har jag varit på två föreläsningar: dogmatik där vi läste om ecklesiologi och religionssociologi där vi läste om folkkyrka och frikyrkor i Sverige.

Men jag har också varit i skolan på grund av att jag är pastorskandidat i missionskyrkan. Jag har suttit i våran bokloppis. Vi (= missionskyrkans pastorskandidater) har en bokloppis två gånger per år där det säljs väldigt mycket nördiga böcker som har med teologi att göra, men också massa andra böcker. I år har giganten Runar Eldebo skänkt nästan alla böcker som han hade på sitt kontor på THS eftersom han ska sluta, så det finns många böcker med Runars anteckningar i, bara en sån sak. Det finns även väldigt många barnböcker som handlar om Jesus och sånt. Fint är det. Nästan alla böcker kostar 10 kronor, så det är billigt (även om det blir dyrt för att man köper många). Pengarna går till våran retreatkassa som gör att vi kan åka på reateater och sånt väldigt billigt. Mycket bra.
Om ni vill skänka bort böcker till oss så går det väldigt bra.

Jag har även varit på ett forum som kårstyrelsen bjudit in till där vi diskuterar en väldigt het fråga. Den handlar om huruvida Svenska kyrkan ska gå in som huvudman i THS. Nu är missions-, baptist- och metodistkyrkan huvudmän. Det var ett långt möte där det sas mycket klokt både mot och för förslaget. Men det som jag känner är att detta är våran enda skola, och den är redan nu svenskkyrkligt präglad eftersom det går så många prästkandidater här, och jag är stolt över att få gå på missionskyrkans skola, vilket jag inte tror att det kommer kännas som om svenska kyrkan, som är så stor, blir huvudman.
Men jag vill framföra en kritik mot alla missionare som läser mig blogg (vilket ju inte är så många, och detta gäller kanske inte just er, men ändå...). Jag skulle vilja att lokalförsamlingarna tog mer ansvar för, brydde sig mer om THS och utbildningen där. För vi som läser där utbildas ju inte för T8s eller missionskyrkan centralts skull, utan för att jobba i församlingarna. Men många vet knappt att THS är i Bromma och inte på Lidingö...
Ja, jag vet inte vad jag tänker längre, känns det som, men, ja...

Nu ska jag försöka plugga lite... Undrar hur det ska gå...

2 kommentarer:

Karin H sa...

Jag håller med dig Maria. Ekumenik är bra men det är också bra att det finns olika kyrkor med lite olika inriktningar.

Kurt-Evert sa...

Eller som någon så träffande uttryckte det "Det förgångna är en dröm och det närvarande förstår jag inte".