måndag 14 november 2011

Längtar efter min nya hobby

Jag är inte världens pyssligaste. Inte i närheten så pysslig som mina några av de bloggläsare jag har och bloggar jag följer. Det jag gör är att jag ibland syr något på min fina symaskin (dock väldigt sällan. Jag vågar inte riktigt, faktiskt, för att syslöjsdsfröken kommer att tycka att jag har slarvat, vilket har hänt några gånger. Men det är ju konstigt, för jag har ingen syslöjdsfröken längre.). Ibland syr jag korsstygn också. Det tycker jag är roligt, men det blev så mycket ett tag att jag inte visste vad jag skulle göra med alla, så nu har jag inte gjort det på länge. Några korsstygnstavlor gav jag bort. Dessa två gav jag vill Ida-Maria (citatet på tavlan kommer från Ida-Maria, inte mig, även om jag håller med) och Hannes. Ibland har jag stickat också. Det tycker jag är helt underbart! Jag är inte så duktig på det heller, men det är roligt och rogivande. Och så kan man sticka användbara saker. Som vantar, mössor, halsdukar och sockar. Jag har stickat sockar en gång i tiden, men det var länge sedan. Nu känner jag att jag är redo för det igen. Men jag har inte riktigt allt jag behöver. Det jag skulle behöva är fina strump-garn i olika färger, bra nybörjar-sock-mönster, kunskap i hur man byter färg, stickor, tid, hjälp när det går fel och tålamod.

Är det någon av er som har något av det? Skulle jag kunna få? Jag längtar så efter att sitta och sticka!

2 kommentarer:

Karin sa...

Mormor får sköta strumpstickningen, tror jag gjort en strumpa i hela mitt liv, just strumpstickor är ganska påfrestande. För mig alltså, du klarar det säkert galant.
Jag har däremot plockat fram virknålen och börjat på ngt ospecificerat, mössa?

Unknown sa...

Hej Maria,

Youtube är fantastiskt bra på att lära ut massor i stickning... och ett bra raggsocksmönster finns här: http://www.syochsytt.se/raggsockor.php
och annars finns det mängder med mönster om man googlar på Drops design.
Hoppas att det hjälper något, annars kan du alltid fråga, några raggsockar har jag lyckats få ihop!

/Johanna