söndag 13 november 2011

Olika hus. Samma helg.

Nu är jag hur trött som helst. Jag har haft fyra tok-intensiva dagar. Först var jag och de andra diakon- och pastorskandidaterna som ska ordineras 2012 på katolska kyrkans stiftsgård Marielund. Där träffades vi och pratade bland annat med facket och om hur man ska klä sig på ordinationen. Och massa annat. Väldigt intensivt. Och bra.

Det bästa var inte maten, även om den var heeelt fantastisk. Det bästa var att i huset som vi var i bodde familjen von Trapp när de flydde från nazisterna. Om filmen hade fortsatt efter slutet hade man alltså fått se hur Liesl, Friedrich, Louisa, Birgitta, Kurt, Marta, Gretel och Maria och kaptenen kom till Marielund. Och nu var jag där. Är inte det hur coolt som helst?!Efter missionskyrkodagarna (som de kallas) hade equmenia styrelsemöte. Vi var på nya super-kanslit i Alvik, där inte bara equmenia bor, utan även Gemensam framtid, Diakonia, SKR och massa andra kyrkgrejor. Det var riktigt fräscht. Kaffemaskiner överallt. Såhär såg taket ut i lunchrummet:

4 kommentarer:

Kristin sa...

coolt! hur ska man klä sig på ordinationen?

Maria sa...

alltså, inte hur ni som kommer och deltar i gudstjänsten ska klä er, utan vi som ordineras.

Svart = högtidligt i missionskyrkan, så vi ska ha svart på oss. klänning, kjol, byxor, kajav, kostym, kaftan, kaftanklänning... här är det fritt att välja. men man ska ha svart pastorsskjorta (grön för diakonerna), frimärks- eller rundkrage får man också välja på. Spännande, eller hur?!

Kristin sa...

ja, jag fattade det, det var det jag undrade. jätteroligt att det finns en så tydlig klädkod. kunde det inte bara vara "finklätt"? balklänning, anyone?

(jag vet inte vad frimärks- och rundkragar är)

Ingela sa...

Kul att du visar upp Ekumeniska centret på din blogg! Vi som jobbar här är verkligen glada över de nya lokalerna, inklusive taket du fotade! Ha det gött hälsar ingela på Diakonia