tisdag 7 juli 2009

Å, Jesus!

Jag sitter framför datorn och har just skickat iväg ett mail som behövde skickas. Och så fastnade jag i internet, lätt hänt är det.
Jag kollade på aftonbladet.se för att kolla om något viktigt hade hänt (jag skojar naturligtvis, där står ju inget viktigt) och hajade till när jag läste rubriken "Gud hjälpe vänstern" bredvid bilder på Marx, Engels och Jesus. "Inga-Lill Lindqvist om varför kristna vänder sig till vänster och inte till Göran Hägglund" lyder ingressen.

Jag har tänkt på detdär ett tag nu, om varför ingen som jag känner som är i min ålder röstar på socialdemokraterna, men när SIFO nu i juni frågade "Vilket parti skulle du rösta på i riksdagsvalet om det var idag?" så svarar 32,8% att de skulle rösta på socialdemokraterna, och då är det ändå en ovanligt låg siffra.

Mina frågor är egentligen dessa: varför kan inte socialdemokraterna få oss unga att förstå varför vi ska rösta på dem? Varför kan de inte visa oss varför nästan en tredjedel av alla vuxna röstar på dem? Varför känner till och med jag, som i princip föddes med en röd fana i handen, att det inte känns hundra att rösta på dem? Varför tänker jag (och många med mig) på färgen grå snarare än röd när jag tänker på socialdemokraterna?

Och så till den där frågan: Hur i hela friden och världen har högern "fått" de kristna? Det var ju INTE så Jesus sa det, som jag läser det i min bibel (kanske står det annat i Folkbibeln?).
Ja, nu är jag trött och vet inte hur jag ska formulera mig ordentligt, vilket är synd, för jag tycker att detta är så viktigt. Jag tror inte att världen ska styras blått, lila eller grått, utan rött. Och jag litar på min kloka mamma och min kloka pappa när de säger att socialdemokraterna är det bästa alternativet, men jag ser det inte själv och det är fruktansvärt jobbigt.

Gode Gud, hjälp oss.

Inga kommentarer: