söndag 22 maj 2011

Kyrkan och kyrkogården

Idag har jag varit i min gamla församling i Surte och predikat. Det var jättejätteroligt. Jag tycker så mycket om den församlingen, de är så goa. Jag hoppas att jag får komma tillbaks någon gång snart. Igår förberedde jag predikan stor del av dagen. Och så var jag, mamma, pappa, morfar och Annica uppe på kyrkogården också. Mormor har fått en gravsten nu, så den tittade vi på. Morfar hade varit där lite tidigare under dagen och satt dit liljekonvaljer.Vi var vid farfar och farmors grav också. De dog nu i dagarna, så vi satte dit några rosor. Vi fick sightseeing av kyrkogården också. Pappa visade oss sina favoritgravstenar och väldigt många av våra släktingar och väldigt många Kungälvskändisar.

Jag tycker om att gå på kyrkogårdar och titta på gravarna. På namnen och titlarna och så. På kyrkogården här är det väldigt vackert också, den ligger uppe på berget, en bit ifrån staden och med skog runtom. Det är helt klart en favoritkyrkogård hos mig. I sommar tänker jag att jag ska ta mig till skogskyrkogården i Stockholm. Den finns med på Unescos världsarvlista och rymmer 100.000 gravar.


Om några timmar ska vi fira Nicole som fyller 25 idag. Grattis grattis!

2 kommentarer:

Karin sa...

Vi gillar oxå kyrkogårdar, Donsö har förstås en särställning och är flitigt besök. Inte så mycket kändisar men många fiskare.

I Surte missionskyrka kan man känna sig som hemma, de har samma småstensbetongväggar som vi fast här sitter de på utsidan huset...
Hälsningar Karin och Stina

Anonym sa...

Kyrkogården i Kungälv är jättefin. Rofylld. Min morfar ligger där, såg du honom?
Skogskyrkogården i Stockholm är ett också jättefint ställe. Pampigt. Helt klart värt ett besök! Eller flera.
Johanna Lööw