onsdag 4 januari 2012

Ser du en ung ledare?

Jag blev ledarscout och fick min grönvita snodd i Kungälv när jag var 13 år. Nu är jag 26. Jag har varit ledare på olika sätt och i olika sammanhang i halva mitt liv nu, ungefär. Jag gillar det skarpt. Jag gillar att få vara med och se hur barn och unga växer, och ibland kan jag ana att det har med någonting som jag gjort att göra. Det är ren glädje att få vara med om. Då blir man stolt och ödmjuk på samma gång.

Här är jag som scoutledare (helvit snodd):

Jag vet att min blogg läses av många ett flertal unga ledare och ett flertal som ser unga ledare i sin närhet. Jag vet att många av er uppmuntrar unga ledare på olika sätt. Det är bra. Alla behöver och är värda uppmuntran.

Jag har ett tips till er som vill uppmuntra en ung ledare i er närhet. Nominera dem till Stipendiet Kompassrosen som Konungens stiftelse Ungt Ledarskap delar ut. Du har bara fram till sista januari på dig, så börja fila på din nominering redan nu. Tre stipendiater får bland annat 250 000 kronor, en mentor och ett utvecklingsprogram, och dessutom mycket erkännande och så får man träffa kungen. För att få stipendiet ska man ha visat på mod, omtanke och handlingskraft utöver det förväntade.

Jag vet att de flesta av er, mina kära läsare, har någon att nominera. Gör det! Du förlorar inget på att nominera, förutom lite tid, men någon kan få ut väldigt mycket av det.

Inga kommentarer: