tisdag 5 april 2011

Falaflar in da house!

Ikväll har jag gjort falafel. Eller egentligen hela dagen. Jag började nämligen med att blötlägga 3 dl kikärtor. De låg i vatten i åtta timmar. Sen kokade jag dem i 45 minuter i nytt vatten och lite salt. När det var en kvart kvar så kokade jag upp vatten och hälde det över 3/4 dl bulgur som götta till sig i tio minuter. Under tiden som det låg där skalade och hackade jag en rödlök och tre vitlöksklyftor. Och så hackade jag lite färsk persilja, typ två matskedar. Detta la jag i matberedaren tillsammans med 4 matskedar sojamjöl, en tesked koriander och en tesked spiskummin, salt och peppar. Jag hällde i kikärtorna och bulguren. Sen körde jag matberedaren ett tag tills det var ihopmojsat. Sen ställde jag in bunken med degen i minst en timma (egentligen var det fyra timmar, för jag var borta på annat). Sen rullade jag degen till... ja, falaflar, men de blev lite platta. Jag stekte dem i rapsolja.

Imorgon ska jag äta några av dem. De andra styckfryser jag in.

På tal om falaflar så uttalades de fäläflar när vi var i mellanöstern, har jag för mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh smarrigt och inspirerande!
Johanna Lööw